|
||||||||||||||||||
Οι αγώνες της σχολικής χρονιάς 2017-2018 προγραμματίστηκαν να πραγματοποιηθούν στο Εθνικό Στάδιο Καλαμάτας στις 18 Μαΐου 2018 και ώρες από 10:00 ως 13:00
|
||||||||||||||||||
Στη βάση αυτή, και με την ευκαιρία της διεθνούς δραστηριοποίησης και επικοινωνίας των μαθητικών κοινοτήτων για εκπαιδευτικές δραστηριότητες πάνω στη θεματική αυτή, διοργανώνονται στη Μεσσηνία Μαθητικοί αγώνες κατασκευής «υδρο-πυραύλων», με σκοπό να ενθαρρύνουν τους μαθητές να μάθουν βιωματικά, δημιουργώντας και ανακαλύπτοντας τη γνώση και την εμπειρία, με γενικό τίτλο:
«Water Rocket Challenge» 2018. Οι Μαθητικοί Αγώνες απευθύνονται σε δημοτικά σχολεία της Δ.Π.Ε. Μεσσηνίας και γυμνάσια της Δ.Δ.Ε. Μεσσηνίας κα θα διεξαχθούν εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Περιλαμβάνουν τα στάδια: (α) ανακοίνωση της διεξαγωγής των αγώνων, ενημέρωση και αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος από τις σχολικές μονάδες, (β) εισαγωγική βιωματική επιμόρφωση των ενδιαφερόμενων να δημιουργήσουν μαθητικές ομάδες, εκπαιδευτικών, (γ) τελική εκδήλωση ενδιαφέροντος και απόδοση ειδικού εκπαιδευτικού σακιδίου στις συμμετέχουσες ομάδες, (δ) ενδιάμεσο χρονικό διάστημα ανάπτυξης των δραστηριοτήτων της κάθε μαθητικής ομάδας που θα συμμετέχει, και υποστήριξη εκπαιδευτικών με επιμορφωτικά σεμινάρια, (ε)
διεξαγωγή των αγώνων στο τέλος της σχολικής χρονιάς, όπου θα γίνουν
οι δραστηριότητες σε ανοιχτό χώρο. Οι
ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί για τις Ομάδες αυτές θα πρέπει να επικοινωνούν
με τις Σχολικές Δραστηριότητες, εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον Οι «μαθητικοί αγώνες Κατασκευής Υδρο-πυραύλων και διαθεματικών δραστηριοτήτων “Water Rocket Challenge 2018”», αποτελούν συνδιοργάνωση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας (Εργαστήριο Βιωματικής Εκπαίδευσης), της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου, του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Μεσσηνίας, των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά και του Δήμου Καλαμάτας.
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Μαθητικοί
Αγώνες Γενικά Διαδεδομένη πρακτική. Ο υδρο-πύραυλος (water rocket) ή «νερο-ρουκέτα» ή «νερο-πύραυλος», είναι μια αυτοσχέδια εποπτική κατασκευή ευρέως διαδεδομένη σε Ευρώπη και Αμερική για τις πολλές, διαθεματικές αλλά και διεπιστημονικές δυνατότητες βιωματικής μάθησης που προσφέρει. Θετικές Επιστήμες. Αφενός περιλαμβάνει για εφαρμογές Επιστήμης (Science), Τεχνολογίας (Technology), Μηχανικής (Engineering) και Μαθηματικών (Mathematics) (E.T.M.M. – S.T.E.M.), καλλιεργώντας τις δεξιότητες εφαρμογών των μαθητών, μέσα από τη διαδικασία της κατασκευής και της εκτόξευσης. Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Αφετέρου, προσφέρεται για την καλλιέργεια κοινωνικών και πολιτισμικών δεξιοτήτων, μέσα από τη διαδικασία της ομάδας και της επικοινωνιακής στήριξης του εγχειρήματος, αξιοποιώντας τις επιστήμες του Πολιτισμού (Culture), της Ανθρωπολογίας (Anthropology), του Γραμματισμού (Literacy) και των Μέσων (Μαζικής Ενημέρωσης) (Media) (Π.Α.Γ.Μ.-C.A.L.M.) Διοργάνωση. Οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, σε συνεργασία με το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών, το Δήμο Καλαμάτας και τα Εκπαιδευτήρια Μπουγά, διοργανώνουν μαθητικούς αγώνες με σκοπό την ανάδειξη των δυνατοτήτων αυτών για βιωματική μάθηση και ενίσχυση του έργου των εκπαιδευτικών. Στόχοι Δυνατότητες στοχοθεσίας. Οι εκπαιδευτικοί είτε μεμονωμένα είτε σε Παιδαγωγικές Ομάδες, ορίζουν τις μαθητικές τους ομάδες προκειμένου να συμμετέχουν στους αγώνες. Καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς αξιοποιούν τη συμμετοχή στους αγώνες προκειμένου να πετύχουν εκπαιδευτικούς στόχους όπως: -Βιωματική μάθηση ενοτήτων θετικών επιστημών όπως Φυσική, Μαθηματικά, Τεχνολογία κ.λπ. - Βιωματική μάθηση ενοτήτων ανθρωπιστικών επιστημών όπως Γλώσσα, Οπτικοακουστικές Τέχνες, Ιστορία, μυθικές και συμβολικές αναπαραστάσεις, πρακτικές και φιλολογία σχετικά με την πτήση, την αιώρηση, την κατανίκηση της βαρύτητας κ.λπ. - Βιωματική μάθηση επίκαιρων θεμάτων Αειφορίας, χρήσεων των υλικών και διαχείρισης του περιβάλλοντος. -Καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργατικότητας, αποδοχής του άλλου, πρωτοβουλίας, δημιουργικότητας κ.λπ. - Καλλιέργεια δεξιοτήτων αναστοχασμού, κριτικής – αναλυτικοσυνθετικής σκέψης μεταμάθησης κ.λπ. - Βιωματική «μάθηση μέσω αναψυχής» (experiential «edutainment») - Διαθεματική προσέγγιση της διδακτέας ύλης. Χρονοσειρά δράσεων 23 Φεβρουαρίου. Ανακοίνωση αγώνων και απαραίτητες ενημερώσεις των εκπαιδευτικών για τις δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να εκδηλώσουν το αρχικό ενδιαφέρον μέσω του forms.mysch.gr τους για συμμετοχή στους αγώνες με μαθητική ομάδα. Διαδικασίες σύστασης Ομάδας Κριτών των αγώνων από τους συνδιοργανωτές. Ενεργοποίηση Οργανωτικής Επιτροπής των φορέων που συνδιοργανώνουν τους αγώνες. Έως 7 Μαρτίου. Ολοκλήρωση Εκδήλωσης ενδιαφέροντος εκπαιδευτικών – παιδαγωγικών ομάδων προκειμένου να προσκληθούν σε εισαγωγική συνάντηση – επιμόρφωση για τις δυνατότητες αξιοποίησης στη διδακτική πράξη και τον τρόπο υλοποίησης της κατασκευής. -- Έως 16 Μαρτίου. Πρόσκληση σε επιμόρφωση δύο (2) ωρών σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί, για τις δυνατότητες αξιοποίησης στη διδακτική πράξη και τον τρόπο υλοποίησης της κατασκευής και υλοποίηση της επιμόρφωσης, προκειμένου να προχωρήσουν οι εκπαιδευτικοί στη δημιουργία της μαθητικής τους ομάδας και να δηλώσουν την οριστική δήλωση συμμετοχής στους αγώνες μέσω του forms.mysch.gr . -- 16 Μαρτίου ως Μάιο. Οι εκπαιδευτικοί/παιδαγωγικές ομάδες συνεργάζονται με τις μαθητικές ομάδες προκειμένου να φτάσουν στην κατασκευή του πυραύλου τους. Συμμετέχουν σε επιμορφωτικές συναντήσεις για να καταρτιστούν και να αναπτύξουν τις σχετικές δεξιότητες, σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν. Κάνουν χρήση κατασκευαστικού και πληροφοριακού υλικού (εκπαιδευτικό σακίδιο) που θα τους παραχωρηθεί από τη διοργάνωση των Αγώνων. -- Οι εκπαιδευτικοί-παιδαγωγικές ομάδες θέτουν τους δικούς τους εκπαιδευτικούς στόχους, που είναι ξεχωριστοί για κάθε ομάδα. Θα πρέπει όμως στο τελικό αποτέλεσμα να περιλαμβάνονται: α) ο υδρο-πύραυλος που θα συμμετέχει στο διαγωνισμό σε δύο όμοια μοντέλα, με τα υλικά υποστήριξής του. Ο πύραυλος που θα κατασκευάσει η ομάδα θα χρησιμοποιεί το προωθητικό σύστημα που θα διανεμηθεί στον εκπαιδευτικό σακίδιο. Ο κορμός του πυραύλου θα αποτελείται από ένα μπουκάλι αναψυκτικού 1,5 lt. Το προωθητικό μέσου του πυραύλου θα είναι το νερό. Η εκτόξευση του πυραύλου γίνεται με κοινή τρόμπα ποδηλάτου. β) ένα σύντομο βίντεο (μέχρι 3΄) με υλικό από τις εργασίες της ομάδας το οποίο θα αναφέρεται σε θέματα συνεργασίας, οργάνωσης και εργασίας της μαθητικής ομάδας (π.χ. ρόλοι που ανατέθηκαν, τρόπος που διανεμήθηκαν οι ρόλοι, τρόποι συμφωνίας, πιθανές διαφωνίες και τρόποι επίλυσης, διαδικασίες λήψης αποφάσεων κ.λπ.). Το ψηφιακό αρχείο θα πρέπει να είναι ένα και να αποτελεί σχετικά γνωστό τύπο αρχείου. γ) Μια «εργαλειοθήκη»
(kit) επικοινωνίας, που θα περιλαμβάνει i) λογότυπο (σήμα ομάδας), ii)
όνομα αποστολής - Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν, εκτός από τη συμμετοχή τους με μαθητική ομάδα στους αγώνες, συγκροτούν Ομάδα Εργασίας με θέμα «εναέρια εποπτικά μέσα και Διάστημα» , η οποία θα δραστηριοποιείται κατά το δικό της σχεδιασμό όλο το χρόνο σε σχετικά θέματα με εκδηλώσεις, επιμορφώσεις, δημοσιεύσεις, διεθνείς δράσεις, δια-σχολικές συνεργασίες, παρουσιάσεις κ.λπ. - Δεύτερο δεκαπενθήμερο Μαΐου. Πραγματοποιούνται οι αγώνες σε ανοιχτό χώρο που θα ανακοινωθεί. Το βίντεο και το επικοινωνιακό υλικό παραδίδονται λίγες μέρες νωρίτερα σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί. Εφ΄ όσον οι εκπαιδευτικοί της Ομάδας Εργασίας το επιθυμούν, η Ομάδα παραδίδει εκπαιδευτικό υλικό που έχει προκύψει, διαθέσιμο για όλους μέσω του διαδικτύου. Σε περίπτωση μεγάλης συμμετοχής οι αγώνες θα γίνουν σε δύο φάσεις (προκριματικοί και τελικοί). Τα αποτελέσματα διεξάγονται με βάση τα κριτήρια που αναφέρονται παρακάτω. Όλες οι μαθητικές ομάδες λαμβάνουν τιμητικό δίπλωμα και όλοι οι εκπαιδευτικοί βεβαίωση συμμετοχής. Κατηγορίες αγώνων Οι κατηγορίες των αγώνων, όπου θα δοθούν τρία βραβεία στην καθεμιά είναι οι εξής: - Μέγιστο ύψος τροχιάς πυραύλου (1ο βραβείο, 2ο βραβείο, 3ο βραβείο). - Τρόπος προσεδάφισης πυραύλου (1ο βραβείο, 2ο βραβείο, 3ο βραβείο). - Σχεδιασμός
και κατασκευή πυραύλου, σχετικά με τεχνικά θέματα, ανάλυση και επίλυση
προβλημάτων - Σήμα ομάδας,
όνομα αποστολής και σύνθημα, ως προς τις ιδέες, την αισθητική τον πολιτισμό
που προάγουν - Βίντεο μαθητικής ομάδας, σχετικά με την τεκμηρίωση και την ανάδειξη θεμάτων συνεργατικότητας και αφίσα ως προς τις ιδέες, την αισθητική, τον πολιτισμό που προάγει (1ο βραβείο, 2ο βραβείο, 3ο βραβείο). Τιμητικό Αφιέρωμα - Οι Μαθητικοί Αγώνες Κατασκευής Υδρο-Πυραύλων και Διαθεματικών Δραστηριοτήτων: «Water Pocket Challenge» 2018 είναι αφιερωμένοι στο έργο του διακεκριμένου Ακαδημαϊκού, Καθηγητή στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φυσικής του Πανεπιστημίου «Johns Hopkins» και Εθνικού Εκπροσώπου της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος, Σταμάτη Κριμιζή. Ο ίδιος αναφέρει σχετικά με την έμπνευση που μπορεί να δημιουργηθεί σε ένα παιδί από μια αυτοσχέδια κατασκευή και να του ανοίξει νέους ορίζοντες (Αμπατζής 2016): «Το πατρικό μου στον Βροντάδο είναι 100 μέτρα απ’ την Παναγία την Ερυθιανή. Η εισαγωγή μας στην εφηβεία, γινόταν με την κατασκευή ρουκετών, οι οποίες εκτοξεύονταν τη βραδιά της Ανάστασης, απ’ την Παναγιά προς τον ¶γιο Μάρκο κι αντίστροφα. Αυτό μας κέντρισε από μικρή ηλικία το επιστημονικό ενδιαφέρον, η ώθηση της ρουκέτας, το πως θα μπορούσαμε να δυναμώσουμε το υλικό για να πάει πιο μακριά, να είναι πιο σταθερή κι όλα αυτά τα τεχνικά ζητήματα».
Επικοινωνία Ιστότοπος πληροφόρησης:
edulab.sch.gr/wrc/
. Πηγές Αμπατζής, Κ. (2016). Ρωτήσαμε τον Δρ. Σταμάτη Κριμιζή αν υπάρχουν εξωγήινοι. Συζητήσαμε με τον κορυφαίο Έλληνα αστροφυσικό για τους πλανήτες, την αποστολή στον ¶ρη και τον κίνδυνο να καταστραφεί η Γη από αστεροειδή. ¶ρθρο στο www.oneman.gr, διαθέσιμο διαδικτυακά στο: <http://www.oneman.gr/keimena/diabasma/malebox/rwthsame-ton-stamath-krimizh-an-yparxoyn-ekswghinoi.4417130.html>. Προσπελάστηκε: 12/2/2018. Wikipedia (2018).
Σταμάτης Κριμιζής. Διαθέσιμο διαδικτυακά στο:
|
||||||||||||||||||
Επικοινωνία τηλέφωνα: 2721361544,
6932153845 (Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση) ιστότοπος
email |
||||||||||||||||||
ιστότοπος από το |